SUICIDÁLNÍ JEDNÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE

SUICIDAL BEHAVIOUR IN CHILDREN AND YOUTH

Veronika Benešová
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky; Jihočeská univerzita v českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra psychiatrie a psychologie

Korespondenční autor: Veronika Benešová (vebeve@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:19. 9. 2008
Accepted: 15. 12. 2008
Published online: 29. 12. 2008

Summary

The work is focussed on suicidal behaviour in children and youth and on explanation of associated concepts. Suicide belongs to disorders of the instinct of self-conservation, and its occurrence in children and youth is unfortunately relatively frequent. Based on information available, the author decided to carry out a qualitative study. The method of the analysis of documents was employed. The most important result of the research was the fact that the children with suicidal ideation come from environment with low level of emotions and insufficient emotional support. These failures are then manifested by a deteriorated adaptability and inability to face conflict situations.

Keywords: risk factors of suicidal behaviour – suicidal behaviour in children and youth

Souhrn

Práce je zaměřena na suicidální jednání dětí a mládeže a vysvětlení souvisejících pojmů. Suicidium neboli sebevražda patří mezi poruchy pudu sebezáchovy a v současné době je u dětí a mládeže bohužel poměrně častá. Na základě dostupných informací se autorka rozhodla ve své práci pro kvalitativní studii. Byla zde použita metoda analýzy dokumentů. Nejzásadnějším výsledkem výzkumu bylo zjištění, že děti se suicidálními tendencemi pocházejí z prostředí s nízkou citovou úrovní a nedostatečnou citovou oporou. Tyto nedostatky se pak projeví horší adaptabilitou a neschopností vypořádat se s konfliktními situacemi.

Klíčová slova: rizikové faktory suicidálního jednání – suicidální jednání dětí a mládeže – suicidium

Literatura

1. Baštecká, B. et al.: Klinická psychologie v praxi. 1. vyd., Praha: Portál, 2003. 416 s. ISBN 80–7178–735–3.

2. Černá, R.: Sebevražednost dětí a dospívajících [online]. 2005 [cit. 2007–11–10]. Dostupné z: www: <http://www.socialniprace.wz.cz/…vajicich.htm>.

3. Dörner, K., Plog, U.: Bláznit je lidské. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1999. 353 s. ISBN 80–7169–628–5.

4. Elliot, J., Place, M.: Dítě v nesnázích. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 2002. 208 s. ISBN 80–247–0182–0.

5. Franz, J.: Tentamen suicidii v PNP. Urgentní medicína: Časopis pro neodkladnou lékařskou péči. [online]. 2004, roč. 7, č. 4 [cit. 2007–11–10], s. 20–23. Dostupné z: www: <http://www.mediprax.cz/…_2004_04.pdf>. ISSN 1212–1924.

6. Gjuričová, Š., Kocourková, J., Koutek, J.: Podoby násilí v rodině. 1. vyd., Praha: Vyšehrad, 2000. 104 s. ISBN 80–7021–416–3.

7. Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. 1. vyd., Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80–7178–303-X.

8. Hloušková, L.: V Česku se ročně pokoušejí o sebevraždu tisíce dětí. [online]. 2003 [cit. 2008–03–29]. Dostupné z: www: <http://www.novinky.cz/…ce-deti.html>.

9. Hort, V. et al.: Dětská a adolescentní psychiatrie. 1. vyd., Praha: Portál, 2000. 496 s. ISBN 80–7178–472–9.

10. Jedlička, R. et al.: Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd., Praha: Themis, 2004. 479 s. ISBN 80–7312–038–0.

11. Kasalová – Daňková, Š.: Analýza: Metody používané pří sebevražedném jednání. Demografie. [online]. 2006 [cit. 2008–03–15]. Dostupné z: www: <http://www.demografie.info/?…>. ISSN 1801–2914.

12. Kousalová, H.: Jak se vyvíjí názor na smrt v dětském věku – retrospektivní studie s dospělými. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2006. 75 s. Bakalářská práce.

13. Koutek, J., Kocourková, J.: Sebevražedné chování. 1. vyd., Praha: Portál, 2003. 128 s. ISBN 80–7178–732–9.

14. Kozlová, L.: Výzkum v sociální oblasti. [online]. 2002 [cit. 2008–03–15]. Dostupné z: www: <http://www.eamos.cz/…05/index.htm>.

15. Kříž, J.: Duševní poruchy a poruchy chování u dětí a mladistvých. 2. vyd., České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2004. 76 s. ISBN 80–7040–724–7.

16. Malá, E. et al.: Dítě a stres. 1. vyd., Praha: Tigis, 2007. 143 s. ISBN 978–80–903750–1–7.

17. Rogge, J. U.: Dětské strachy a úzkosti. 1. vyd., Praha: Portál, 1999. 216 s. ISBN 80–7178–237–8.

18. Sebepoško­zování. [online]. 2008 [cit. 2008–04–13]. Dostupné z: www: <http://cs.wikipedia.org/…C3%Aln%C3%AD>.

19. Seznam linek důvěry. [online]. 2006 [cit. 2008–05–10]. Dostupné z: www: <http://www.krizovaintervence.cz/linky.html>.

20. Syndrom rizikového chování v dospívání. Medicína: Odborné fórum lékařů a farmaceutů. [online]. 1998, roč. 4 [cit. 2008–04–06]. Dostupné z: www: <http://www.zdrava-rodina.cz/…m498_40.html>.

21. Tuček, J., Chodura, V.: Psychiatrie. 3. vyd., České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2005. 90 s. ISBN 80–7040–786–7.

22. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., Praha: Portál, 2004. 872 s. ISBN 80–7178–802–3.

23. Vágnerová, M.: Psychopatlogie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. 3. vyd., Praha: Portál, 2002. 444 s. ISBN 80–7178–678–0.

24. Vodáčková, D. et al.: Krizová intervence. 1. vyd., Praha: Portál, 2002. 544 s. ISBN 80–7178–696–9.