PROBLEMATIKA ÚRAZŮ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

INJURIES IN PRE-SCHOOL CHILDREN

Jana Novotná
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta Krajská správa sociálního zabezpečení pro kraj Vysočina

Korespondenční autor: Jana Novotná (jananovotna8@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:3. 3. 2008
Accepted: 13. 6. 2008
Published online: 15. 8. 2008

Summary

Child injury represents a global public health problem. Child injury usually happens suddenly, but its consequences may be far-reaching, long-term or even fatal. Child injuries often bring about pain and suffering of the child, large economical burden for the whole society and great stress influencing the whole family.

The objectives of this work were to underline importance of this issue and to assess the injury awareness among children. The study was divided into two parts; both of them were focused on pre-school children.

The findings of this study imply that the knowledge of pre-school children is not sufficient. It is necessary to focus more specifically on this age group of children. In my opinion, there are two ways how to improve the knowledge of pre-school children. First, long-term prevention programmes should be implemented in kindergartens; and, second, it is also necessary to improve awareness in families, so that the impact on children will be even more profound. Picture books and educational materials created specifically for this age group (e.g. memory games, colouring books and injury prevention games) would contribute to the success of such prevention programmes. Another useful tool would represent special educational films, easily comprehensible even for small children.

Keywords: injury – child – pre-school age – knowledge

Souhrn

Dětské úrazy jsou celosvětovým problémem. Úraz dítěte se může stát během jediného okamžiku, ale jeho následky mohou být dalekosáhlé, dlouhodobé či fatální. Mohou být provázeny bolestí a utrpením dítěte, ekonomickými náklady celé společnosti a vznikem velké zátěže působící na celou rodinu.

Cílem této práce bylo především upozornit na palčivost této problematiky. Dále pak zmapovat stav znalostí dětí o dětských úrazech. Výzkum se skládal ze dvou částí zaměřených na předškolní děti.

Pomocí tohoto výzkumu bylo zjištěno, že znalosti předškolních dětí jsou nedostatečné. Proto by bylo vhodné se na tuto skupinu více zaměřit. Podle mého názoru by k dalšímu zvýšení znalostí předškolních dětí mohly vést jednak dlouhodobé preventivní programy působící na děti v mateřských školách, jednak zvýšení informovanosti rodiny, čímž by docházelo k oboustrannému působení na dítě. Rovněž by bylo třeba vytvořit ilustrované publikace upravené pro tento věk, např. pexesa, omalovánky a hry s tematikou úrazů. Vhodné jsou i výukové filmy prezentované dětem tak, aby byl jejich obsah snadno pochopitelný.

Klíčová slova: úraz – dítě – předškolní věk – znalost

Literatura

1. Dětství bez úrazů, o. p. s. Dětství bez úrazů. [online], [12–07–2006]. Dostupné z: http://www.detstvibezurazu.cz/.

2. Horecká, L.: Pozor na úrazy při sportu. [online], [02–10–2006]. Dostupné z: http://www.rodina.cz/clanek3320.htm.

3. Kodl, M.: Prevence úrazů v dětském věku. [online], [11–09–2006]. Dostupné z: http://www.szu.cz/…zy/dopr.html].

4. Krajská hygienická stanice Karlovy Vary. Hrozící nebezpečí ve vodě. [online], [15–06–2006].

5. Dostupné z: http://www.khskv.cz/…ebezpeci.htm.

6. Machart, S.: Tonutí. [online], [15–06–2006]. Dostupné z: http://www.ordinace.cz/clanek/tonuti/.

7. Rakovcová, H.: Dětské otravy. [online], [05–07–2006]. Dostupné z: https://www.zdravcentra.cz/…25_1200.html.

8. ÚZIS. Úrazy v roce 2004 z hlediska věku postižených. [online], [01–12–2006].

9. Dostupné z: http://www.uzis.cz/download.php?…. 10. Velemínský, M.: 3× 333 otázek pro pediatra. 1. vyd. Praha: Triton, 2002. 249 s. ISBN 80–7254–290–7.