AKTUÁLNÍ RIZIKA A JEJICH ŘEŠENÍ V PŘÍSTUPU DĚTÍ KE PSŮM V ČESKÉ REPUBLICE

Topical risks and their solution in attitude of children to dogs in the Czech Republic

Marie Chlopčíková, Ludmila Cimlová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav zdravotně sociální práce

Korespondenční autor: Marie Chlopčíková (marie.chlopcikova@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:30. 3. 2012
Accepted: 12. 11. 2012
Published online: 31. 12. 2012

Summary

Based on lack of data in problems of principal information of children concerning responsible and safe attitude to dogs, a pilot research project was implemented in 2009, the target of which was not only mapping personal experience (positive × negative) of pupils at their middle school age (8–12 years) with dogs, but also to evaluate the extent of knowledge concerning the responsible attitude and basic rules of safe contact with the most preferred animal companions – dogs. The data accumulation was performed by means of questionnaire examination at selected primary schools in the South-Bohemian Region. Six hundred children participated in the research examination. The most numerous group of children who experienced dog attacks included boys aged 9 years. The most hazardous site in terms of the initiation of the dog attack, as reported by pupils of the first degree of primary schools, was the known environment in the vicinity of their own home. As the most frequent cause of the origination of conflicts with dogs, the savaged respondents mentioned their own sudden motion toward the animal (for example unexpected disturbance of the dog territory or excess initiative of the child in contacting the animal). Alarming data resulted from the research. Insufficient knowledge of pupils about basic rules of the safe contact with dogs or inappropriate perception of the importance of communication signals of the dog means a considerable risk of the attack origination in the situations concerned. The target of the article is not only to indicate the alarming data obtained in the pilot project, but particularly to suggest a structure of a proposed preventive programme, which was established with a support to the team project in 2010–12.

Keywords: child – dog – injury – risk factors – savaging by dog – preventive programme

Souhrn

Na základě nedostatku dat v problematice základní informovanosti dětí o zodpovědném a bezpečném přístupu ke psům byl v roce 2009 uskutečněn pilotní výzkum, jehož cílem bylo nejen zmapovat osobní zkušenosti (pozitivní × negativní) žáků středního školního věku (8–12 let) se psy, ale především zhodnotit rozsah znalostí o zodpovědném přístupu a základních pravidlech bezpečného kontaktu s nejpreferova­nějšími zvířecími společníky – psy. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření ve vybraných základních školách v Jihočeském kraji. Výzkumného šetření se zúčastnilo 600 žáků. Nejpočetnější skupinu, jež zažila napadení psem, tvořili chlapci ve věku 9 let. Za nejrizikovější místo pro vznik napadení psem označili žáci prvního stupně základních škol známé prostředí v blízkosti vlastního domova. Pokousaní respondenti uváděli za nejčastější příčinu vzniku konfliktu se psem vlastní prudký pohyb směrem ke zvířeti (např. nečekané narušení teritoria psa, přehnaná iniciativa dítěte nečekaně zvíře kontaktovat). Z výsledků výzkumu vzešla znepokojivá data. Nedostatečné znalosti žáků o základních pravidlech bezpečného kontaktu se psem či nesprávné vnímání významu komunikačních signálů psa představuje v inkriminovaných situacích významné riziko vzniku napadení. Cílem článku je poukázat nejen na znepokojivá data pilotního projektu, ale především představit strukturu navrhovaného preventivního programu, jenž vznikl za podpory týmového projektu v letech 2010–12.

Klíčová slova: dítě – pes – úraz – rizikové faktory – pokousání psem – preventivní program

Literatura

1. De Keuster T et al. (2004). Interactive computer animation to teach principles of dog bite prevention to three to six year old children – A multidisciplinary project. People and Animals: A timeless Relationship – 10th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th–9th October 2004. Glasgow, p. 99.

2. De Keuster T, De Cock I, Moons C (2005). Dog bite prevention – how a Blue Dog can help. The FECAVA Symposium. [online] [cit. 2010–10–01]. Dostupné z: http://www.fecava.org/…jcap/272.pdf

3. Delestrait M, Collard S (2004). Child and dog, from security to complicity. People and Animals: A timeless Relationship – 10th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th–9th. Glasgow, p. 113.

4. Duteille F, Hadjukowicz J, Pasquier P, Dautel G (2002). Tragic case of a dog bite in a young child: the dog stands trial. Annals of Plastic Surgery. 48/2: 184–187.

5. E isertová J (2007). Canisterapie – terminologie. In Velemínský M et al.: Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: Nakladatelství Dona, s. 60.

6. Fossati R (2004). Dogs teach and children learn in two elementary schools. People and Animals: A timeless Relationship – 10th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th–9th October 2004. Glasgow, p. 87.

7. Fraňková S (1999). Vztah mezi člověkem a zvířetem z pohledu etologie. Zvíře jako partner a průvodce člověka: Sborník ze semináře konaného dne 12.–14. září 1999 ve Slapech nad Vltavou. 1. vyd. Praha: Archa, s. 39.

8. Freeman M (2007). Terminologie v zooterapii. In Velemínský M et al.: Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: Nakladatelství Dona, s. 30–37.

9. Galajdová L (1999). Pes lékařem lidské duše. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 160 s.

10. Galajdová L, Galajdová Z (2011). Canisterapie – Pes lékařem lidské duše. 1. vyd. Praha: Portál, 168 s.

11. Gilchrist J, Sacks JJ, White D, Kresnow M-J (2008). Dog bites: still a problem? Injury Prevention. 14: 296–301.

12. Hessler-Keyová M (2002). Magická moc zvířat. 1. vyd. Praha: Plot, 187 s.

13. Chlopčíková M (2009). Závěrečná zpráva projektu MZČR: Dítě a pes, aneb prevence úrazů způsobených psem u dětí středního školního věku. České Budějovice: Ústav sociální práce – Centrum zoorehabilitací, Zdravotně sociální fakulta.

14. Chlopčíková M (2010). Závěrečná zpráva projektu MZČR: Dítě a pes – Jak žít společně bezpečně? České Budějovice: Ústav sociální práce – Centrum zoorehabilitací, Zdravotně sociální fakulta.

15. Infekční nemoci v ČR v roce 2006 (2006). Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. [online] [cit. 2008– 05–06]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/…oad_file.php?…

16. Infekční nemoci v České republice v letech 2007–09 (2010). Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky (2007–09). [online] [cit. 2010–10–10]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/…ace/infekcni- nemoci-ceske-republice-letech-2007–2009

17. Janoušek S, Zvadová Z, Kodl M (2003). Aby pes nekousal. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnický ústav, 19 s.

18. Kasíková H (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. 2. vyd. Praha: Portál, 152 s.

19. Matějček Z (2007a). Co děti nejvíce potřebují. 4. vyd. Praha: Portál, 136 s.

20. Matějček Z (2007b). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4. vyd. Praha: Portál, 143 s.

21. Melichárková A (2006). Pes, který štěká, může i kousnout. Pes přítel člověka. 50/6: 72–73.

22. Mikulica V (2004). Poznej svého psa – etologie a psychologie psa. 3. vyd. Litvínov: Dialog, 312 s.

23. Mizerová E (2005). Dítě a pes v jedné domácnosti. Děti a my. 1: 29.

24. Reisner RI, Shofer FS, Nance ML (2007). Behavioral assessment of children-directed canine aggression. Injury Prevention. 13: 348–351.

25. Vágnerová M (2005). Vývojová psychologie I. – Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 459 s.