PROBLEMATIKA PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ NA ČESKÝCH PEDAGOGICKÝCH FAKULTÁCH

Problems of the preventively educational process in the education of teachers at Czech pedagogical faculties

Václav Bělík, Kamila Šindelková
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, katedra sociální patologie a sociologie

Korespondenční autor: Václav Bělík (vaclav.belik@uhk.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:9. 10. 2012
Accepted: 23. 11. 2012
Published online: 31. 12. 2012

Summary

The article deals with a topical theme of the development of the tertiary education. It is aimed at problems of the theme concerning the risk education in the pre-gradual process of the education of teachers. The targets of the text are descriptions of: 1. Changes in the social determination of the educational process; 2. Opinions of representatives of pedagogical faculties concerning the problems investigated and 3. The occurrence of teaching subjects aimed at the theme of the risk behaviour in educational plans for students of the teaching profession. The prevention of the risk behaviour is a theme, which only slowly enters educational plans for students of the teaching profession. However, the teachers are just one of the most important components of the social control and have a chance to affect the risk manifestations of the behaviour still before their origination. Contents of the educational process are being varied – new special themes are increasing in number. The attitude to the educational process is, however, also being changed – teachers are carriers of the curricular reform. The strength of risks affecting children also varies – themes as stalking, cybernetic persecution and others occur. The contribution acquaints the reader with a view of contemporary education of students of the teaching profession at Czech pedagogical faculties in the field of the preventively educational work – it is aimed at the way of education of teachers, at teaching subjects and at the attitude of schools to these problems. The results of the examinations indicate that pedagogical faculties put formally considerable emphasize onto problems of the work with social-pathological phenomena, but in their internal regulations, they have no established documents, which could delimit problems of social deviations in the pre-gradual study of teachers. The problems of social deviations are particularly taught at pedagogical and psychological departments. At any of the faculties considered, there is no independent department, which would be focused on the mentioned problems in the school environment. The pre-gradual programme of teachers at pedagogical faculties is better as to the number of subjects solving in their contents problems of the prevention of the socially educational process (explicitly or through mediation) compared to other faculties. A set of proposals was established for the pre-gradual study of teachers based on the facts mentioned.

Keywords: prevention – risk behaviour – education – teacher – tertiary education

Souhrn

Článek se zabývá aktuálním tématem rozvoje terciárního vzdělávání. Zaměřuje se na problematiku rizikového vzdělávání v pregraduální přípravě pedagogů. Cílem textu je popsat: 1. Změny v sociální determinaci výchovného procesu; 2. Názory představitelů pedagogických fakult ke zkoumané problematice a 3. Výskyt předmětů, které se zabývají tematikou rizikového chování v učebních plánech studentů učitelství. Prevence rizikového chování je tématem, které se do učebních plánů studentů učitelství dostává jen velmi zvolna. Učitelé jsou však právě jedním z nejdůležitějších institutů sociální kontroly, které mají šanci na rizikové projevy chování působit ještě dříve, než samy začnou. Mění se obsah vzdělávání – přibývají nová témata po stránce odborné. Mění se také ale přístup ke vzdělávání – učitelé jsou nositeli kurikulární reformy. Mění se také síla rizik, která na děti působí – objevují se témata jako stalking, kyberšikana a další. Příspěvek seznamuje čtenáře s pohledem na současné vzdělávání studentů učitelství na českých pedagogických fakultách v oblasti preventivně výchovného působení – zaměřuje se na to, jak jsou pedagogové vzděláváni, kterými předměty mohou procházet a jak samotné školy k této problematice přistupují. Z výsledků šetření vyplývá, že pedagogické fakulty formálně kladou velký důraz na problematiku práce se sociálněpatolo­gickými jevy, avšak ve svých vnitřních předpisech nemají zavedený dokument, který by vymezoval problematiku sociálních deviací v pregraduální přípravě učitelů. Problematika sociálních deviací je vyučována především na katedrách pedagogických a psychologických. Samostatné pracoviště, které by se zaměřovalo na uvedenou problematiku ve školním prostředí, ani na jedné ze zkoumaných fakult není. Pregraduální příprava učitelů na pedagogických fakultách je lepší co do početnosti předmětů, které ve svém obsahu řeší problematiku prevence sociálně výchovného působení (explicitně či zprostředkovaně), než na fakultách ostatních. Z uvedených skutečností byl pro pregraduální přípravu učitelů stanoven soubor návrhů.

Klíčová slova: prevence – rizikové chování – edukace – učitel – terciární vzdělávání

Literatura

1. Bělík V (2007). Problematika sociálních deviací v pregraduální přípravě učitelů. Olomouc: UP v Olomouci, 150 p. Dizertační práce.

2. Bělík V, Kraus B (2011). Trendy preventivně výchovného působení v současné škole. Prevence úrazů, otrav a násilí. 7/2: 62–67.

3. Hoferková S, Šimková E (2012). Systém prevence sociálněpatolo­gických jevů ze strany veřejné správy. Prevence úrazů, otrav a násilí. 8/1: 66–74.

4. Hroncová J, Kraus B (2006). Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 80–8083–223–4.

5. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2004). Standardy pro udělování akreditací DVPP. [online] Praha: MŠMT ČR. [cit. 2006–11–17]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/…niakreditaci- dvpp.

6. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2005). Koncepce pregraduální přípravy učitelů základních a středních škol. [online]. Praha: MŠMT ČR. [cit. 2005–08–30]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ vzdelavani/ koncepce-pregradualni-pripravy-ucitelu-zakladnich-a-strednich-skol

7. Skopalová J (2002). K prevenci sociálních negativ na základních školách. In: Socialia 2002. Hradec Králové: Gaudeamus, s. 264–270.

8. Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění (2005). [online] [cit. 2007–04–21]. In Sbírka zákonů České republiky, částka 111, s. 5654–5674. Dostupné z: <http://aplikace.mvcr.cz/…iewFile.aspx?… c&id=4709>