Bezpečnost dětí v mateřské škole

Safety of children in Kindergarten

Eva Svobodová, Alena Váchová
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, katedra pedagogiky a psychologie

Korespondenční autor: Eva Svobodová (esvobod@pf.jcu.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:1. 10. 2012
Accepted: 23. 11. 2012
Published online: 31. 12. 2012

Summary

The article offers a view of the contemporary safety of children in Kindergartens in the perspective of pedagogues educating future pre-school teachers. It is pointing out risks associated with psychosomatic special features of pre-school children and their legislative treatment. Based on a statistical processing of data on injuries in Kindergartens, the Czech School Inspection emphasizes a low index of the rate of injuries in Kindergartens with putting it in association with a high level of subjective feelings of fear in teachers concerning the safety of children. The authors together with the addressed teachers of Kindergartens consider the main cause of the fear to be high numbers of children in classes, which cannot be, however, essentially affected at the time being due to economic reasons. In the conclusive discussion, the authors attempt to find a way to the preparation of the future pre-school teachers in the field of the safety of children in Kindergartens.

Keywords: Kindergarten – safety – safety risks – fear of teachers – causes of fear

Souhrn

Článek nabízí pohled na současnou bezpečnost dětí v mateřských školách z perspektivního pohledu vzdělavatelů budoucích předškolních pedagogů. Upozorňuje na rizika spojená s psychosomatickými zvláštnostmi předškolního dítěte a jejich legislativní ošetření. Na základě statistického zpracování dat úrazovosti v mateřských školách Česká školní inspekce vyzdvihuje nízký index úrazovosti v mateřských školách a dává jej do souvislosti s vysokou mírou subjektivního pocitu strachu učitelek o bezpečí dětí. Jako hlavní příčinu strachu učitelek vidí autorky spolu s dotázanými učitelkami mateřských škol vysoké počty dětí ve třídách, které jsou však v současné době z ekonomických důvodů prakticky neovlivnitelné. V závěrečné diskusi se autorky snaží nalézt cestu k přípravě budoucích předškolních pedagogů v oblasti bezpečnosti dětí v mateřských školách.

Klíčová slova: mateřská škola – bezpečnost – rizika bezpečnosti – strach pedagoga – příčiny strachu

Literatura

  1. Atkinsonová RL et al. (1995). Psychologie. Praha: Victoria publishing. 751 s. ISBN 80–7178–640–3.
  2. Helus Z (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. 228 s. ISBN 80–7178–888–0.
  3. Nakonečný M (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia. 270 s. ISBN 80–0592–7.
  4. Porovnání krajských normativů 2011. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/folder/813/

display/

5. R ámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, MŠMT (2004). Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80–87000–00–5.

6. Strakatá M. Outdoorové aktivity předškolních dětí v Norsku. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z http:// clanky.rvp.cz/cla­nek/c/P/6283/O­UTDOORO VE-AKTIVITY-PRE DSKOL NICH-DETI-V-NOR SKU.html/

7. Stuchlíková I (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál. 227 s. ISBN 80–7367–282–0.

8. Šulová L (2010). Repetitorium vybraných poznatků vývojové psychologie. In Mertin V, Gillernová I (eds.). (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. 248 s. ISBN 978–80–7367.

9. Vágnerová M (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 872 s. ISBN 80–7178–802–3.

10. Vágnerová M (2005). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum. 467 s. ISBN 80–2460–956–8.

11. Vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http:// www.msmt.cz/…64-2005-sb-1

12. Vyhláška o předškolním vzdělávání č. 14/2005 Sb. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.msmt. cz/dokumenty/vyh­laska-c-14–2005-sb

13. Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí (pracovní řád). [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/…hlaska-c-263- 2007-sb

14. Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2010/2011. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/ Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Vyrocni-zprava-CSI-za-skolni-rok-2010–2011

15. Zákon č. 561/2004 Sb., Školský zákon. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/ skolsky-zakon

16. Z práva ČŠI. Úrazovost dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních v období 1. 9. 2009 až 31. 3. 2010, MŠMT 22. 4. 2010. [online] [cit. 2012–09–29]. Dostupné z: http://www.zsjvm.cz/…e/csi_urazy_ 0410.pdf