Současný stav preventivních aktivit v problematice úrazů způsobených psem u dětské populace v České republice

Current situation of prevention dog bite injuries at child population in the Czech Republic

Marie Chlopčíková1, Ludmila Cimlová2, Jaroslava Bicková2, 3
1Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra klinických a preklinických oborů, Ústav zdravotně sociální práce 2Výcvikové canisterapeutické sdružení Hafík, o. s., Třeboň 3Městský úřad Třeboň, odbor sociálně-právní ochrany dětí

Korespondenční autor: Marie Chlopčíková (marie.chlopcikova@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:27. 9. 2012
Accepted: 7. 4. 2013
Published online: 28. 6. 2013

Summary

The occurrence of each injury is mainly caused by previous risk behaviour, especially in childhood when mental abilities and psychic aren’t fully competent to assess possible risks adequately. Although in 2011 the Institute of Health Information and Statistics of the Czech Republic pointed to decreased number of treated children injuries, at the same time it pointed out the increase of mechanic wound of animate origin in school age children (where animal bite – dog belongs) and relating new risk factors in environment, the potential of which children don’t feel as threat. Thanks to National Action Plan of children injuries prevention for 2007–17, today we can observe numerous set of preventive activities focused on wide spectrum of risk behaviour of the youngest part of population. However, on the base of several years’ experience and research the authors of the article would like to point to sphere where due to deficit of basic information about safe behaviour rules children are endangered by psychic and physic trauma. It is about risks arising in contact of today’s children population with dogs. The article presents not only contemporary risks in mutual relationship between children and dogs, but mainly it shows the situation of prevention of given problems in the Czech Republic.

Keywords: children – dogs – mutual relationship – risk behaviour – dog bite – preventive programme – education

Souhrn

Na vzniku každého úrazu se zásadním způsobem podílí předchozí rizikové chování, obzvláště v dětském věku, kdy mentální schopnosti a psychika ještě nejsou plně kompetentní k adekvátnímu posouzení potenciálních rizik. I když Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR poukázal v roce 2011 na pokles počtu ošetřených dětských úrazů, zdůraznil současně u dětí školního věku (6–15 let) nárůst mechanických poranění životného původu (kam patří i pokousání zvířetem – psem) a s nimi souvisejících nových rizikových faktorů v prostředí, jejichž potenciál děti zpravidla nevnímají jako ohrožení. Díky Národnímu akčnímu plánu prevence dětských úrazů na léta 2007–17 jsme již dnes svědky početného souboru preventivních aktivit, zaměřených na široké spektrum rizikového chování nejmladší části populace. Autorky článku by však na základě několikaleté praxe a výzkumu rády poukázaly na oblast, v níž vzhledem k deficitu základních informací o pravidlech bezpečného chování hrozí dětem psychická i fyzická traumata. Jedná se o rizika vznikající při kontaktu dnešní dětské populace se psy. Příspěvek prezentuje nejen aktuální rizika ve vzájemném vztahu dětí a psů, ale především poukazuje na stav prevence dané problematiky v České republice.

Klíčová slova: děti – psi – vzájemný vztah – rizikové chování – pokousání psem – preventivní program – edukace

Literatura

1. AOVZ – Asociace zastánců odpovědného vztahu k malým zvířatům (2010). Vzdělávací program pro žáky ZŠ

  • Výchova k zodpovědnému vztahu ke zvířatům. [online] [cit. 2010–15–10]. Dostupné z: http://www.aovz.cz

2. Dog Gone Safe (2011). Dog bite prevention throught education. [online] [cit. 2011–10–05]. Dostupné z: http:// www.doggonesafe.com

3. Duperrex O, Blackhall K, Burri M, Jeannot E (2009). Education of children and adolescents for the prevention of dog bite injurie. The Cochrane Database of Systematic Reviews [online] [cit. 2010–01–05]. Dostupné z: http://mrw.interscience.wiley.com

4. Fossati R (2004). Dogs teach and children learn in two elementary schools. People and Animals: A timeless Relationship: 10th International conference on Human-Animal interactions IAHAIO 6th–9th October, 2004 Glasgow, p. 87.

5. Freeman M (2007). Terminologie v zooterapii. In: Velemínský M et al. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: Nakl. Dona, s. r. o., s. 30–37. ISBN 978–80–7322–109–6.

6. Hessler-Keyová M (2002). Magická moc zvířat. 1. vyd. Praha: Plot, s. 187. ISBN 80–86523–10–1.

7. Chlopčíková M (2009). Závěrečná zpráva projektu MZČR: Dítě a pes aneb prevence úrazů způsobených psem u dětí středního školního věku. České Budějovice: Ústav sociální práce – Centrum zoorehabilitací, Zdravotně sociální fakulta JU.

8. Chlopčíková M (2010). Závěrečná zpráva projektu MZČR: Dítě a pes – Jak žít společně bezpečně? České Budějovice: Ústav sociální práce – Centrum zoorehabilitací, Zdravotně sociální fakulta JU.

9. Kasíková H (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. 2. vyd. Praha: Portál, 152 s. ISBN 978–80–7367– 712–1.

10. Keuster DT, Cock DI, Moons PH (2005). Dog bites prevention – How a Blue Dog can help? [online] [cit. 2010– 10–01]. Dostupné z: http://www.fecava.org/…jcap/272.pdf

11. Matějček Z (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4. vyd. Praha: Portál, 143 s. ISBN 978–80–262–0202–8.

12. Modrý pes (2008). Česká asociace veterinárních lékařů malých zvířat. [online] [cit. 2010–20–10]. Dostupné z: http://www.modry-pes.cz/modry-pes.htm

13. Ozanne-Smith J, Ashby K, Stathakis VZ (2010). Dog bite injury prevention – analysis, critical review and research agenda. Injury Prevention. 7: 321–326. ISSN 1475–5785.

14. Reisner RI, Shofer FS, Nance ML (2007). Behavioral assessment of children-directed canine aggression. Injury Prevention. 13: 348–351. ISSN 1475–5785.

15. Safety Aroud Dogs (2011). [online] [cit. 2011–8–10]. Dostupné z: http://www.safetyarounddogs.org

16. The American Society For The Prevention Of Cruelty To Animals (2011). [online] [cit. 2011–8–10]. Dostupné z: http://www.aspca.org/com

17. The Blue Dog (2006). Safe relationships between children and dogs. [online] [cit. 2010–10–01]. Dostupné z: http://www.thebluedog.org

18. ÚZIS ČR (2010a). Infekční nemoci 2008. [online] [cit. 2010–10–05]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/publikace/ infekcni-nemoci-2008

19. ÚZIS ČR (2010b). Infekční nemoci v České republice v letech 2007–09. [online] [cit. 2010–10–10]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/…ch-2007-2009

20. Wilson F, Dwyer F, Bennett PC (2003). Prevention of Dog Bites: Evaluation of a Brief Educational Intervention Program For Preschool Children. Journal of Community Psychology. 31: 75–86. ISSN 1520–6629.