Metodika hodnocení sedacího nábytku pro vzdělávací instituce u lidí s pohybovým omezením jako nástroj prevence a ochrany zdraví

The methodology of evaluation of seating furniture for educational institutions for people with mobility limitation as a tool of prevention and health protection

Martin Zach1, Věra Kameníková2
1Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, oddělení expertního inženýrství 2Mendelova univerzita v Brně, Lesnická a dřevařská fakulta, Ústav nábytku, designu a bydlení

Korespondenční autor: Martin Zach (martin.zach@mendelu.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:2. 10. 2013
Accepted: 13. 11. 2013
Published online: 20. 12. 2013

Summary

The article is focused on the area of seating furniture designed for educational institutions in the Czech Republic, or more precisely it concentrates on its users who have mobility limitations in selected age groups. The evaluation of the furniture is monitored in order to prevent and protect the health of the users of the seating furniture in educational institutions in the Czech Republic. The methodology of furniture evaluation is regarded as a tool of prevention and health protection both in individuals with a disability, and in healthy people where mobility limitations can be prevented. Theoretical part of the research comprehensively solves the areas: Users of furniture; Health, mobility and mobility limitations; Environment – educational institutions; Furniture for education; Legislation and regulations in the Czech Republic. These important areas help in dealing with problems of sitting in people with mobility limitation and thanks to them this area is viewed via interdisciplinary approach. It leads to the deepening of view on healthy sitting in individuals with a disability with the regard to interior design. The practical part and the research itself are based on the results of the current anthropometric measurements in the Czech Republic and are based on processed data for selected age groups. The methodology, which is the result the authors’ work, is based on the evaluation of the specific characteristics of furniture for the defined target group of people with mobility limitation. In addition to the evaluation of seating furniture the methodology defines reaching distance while sitting in standard sitting positions. The evaluation methodology can be viewed as a globally processed schema with the help of which the furniture is evaluated in the choice, purchase and setting the dimensional parameters in public space. An important benefit of the methodology is prevention of poor posture while sitting, which is one of the factors of deteriorating health state in the Czech Republic.

Keywords: seating furniture – educational institutions – evaluation methodology – ergonomics – mobility limitations – student – senior – protection and health protection

Souhrn

Příspěvek je zaměřen na oblast sedacího nábytku určeného do prostředí vzdělávacích institucí v ČR, respektive se soustředí na jeho uživatele, kteří mají pohybová omezení ve zvolených věkových skupinách. Je sledováno hodnocení nábytku vzhledem k prevenci a ochraně zdraví uživatele tohoto sedacího nábytku ve vzdělávacích institucích v ČR. Metodika hodnocení nábytku je považována za nástroj prevence a ochrany zdraví jak u jedinců s disabilitou, tak i u zdravých lidí, kde lze pohybovým omezením předcházet. V teoretické části výzkumu jsou řešeny komplexně oblasti: Uživatelé nábytku; Zdraví, mobilita a pohybové omezení; Prostředí – vzdělávací instituce; Nábytek pro vzdělávání; Legislativa a předpisy v ČR. Tyto důležité oblasti pomáhají v řešení problematiky sezení osob s pohybovým omezením a jejich pomocí je na oblast nahlíženo interdisciplinárním přístupem. Dochází tak k prohloubení pohledu na zdravé sezení u jedinců s disabilitou s ohledem na interiérové řešení. Praktická část a samotný výzkum je založen na výsledcích aktuálního antropometrického měření v ČR a vychází ze zpracovaných výsledků pro zvolené věkové skupiny. Metodika, jež je výsledkem výzkumu autorů práce, je založena na hodnocení specifických vlastností nábytku pro definovanou cílovou skupinu osob s pohybovým omezením. Vedle hodnocení sedacího nábytku definuje i dosahové vzdálenosti při sezení ve standardně používaných polohách. Na metodiku hodnocení je nahlíženo jako na komplexně zpracovanou osnovu, pomocí níž má být hodnocen nábytek při výběru, nákupu a nastavení rozměrových parametrů ve veřejném interiéru. Významným přínosem metodiky je prevence vadného držení těla při sezení, které je jedním z faktorů zhoršujícího se zdravotního stavu v ČR.

Klíčová slova: sedací nábytek – vzdělávací instituce – metodika hodnocení – ergonomie – pohybová omezení – žák – senior – prevence a ochrana zdraví

Literatura

  1. Brunecký P, Hála B, Dvouletá K, Tauber J, Zach M (2012a). Nábytkářský informační systém „NIS“: část V. Požadavky na nábytek pro práci a stravování. GNT Brno: IRCAES Brno, 129 s. ISBN 978–80–87502–08– 2.
  2. Brunecký P, Hála B, Kameníková V, Jarošová T (2012b). Nábytkářský informační systém „NIS“, část VI. – Nábytek pro osoby s pohybovým a zrakovým omezením. 1. vyd. Brno: IRCAES, 108 s. ISBN 978–80–87502–09–9.
  3. ČSN EN 1335–2 (2009). Kancelářský nábytek – Kancelářské židle pracovní – Část 2: Bezpečnostní požadavky. Praha: Český normalizační institut, 12 s.
  4. DMA Kompenzační pomůcky: Jak vybrat pomůcku (2010). [online] [cit. 2013–03–06]. Dostupné z: http://www.dmapraha.cz/…rat-pomucku/
  5. Filipová V (2010). Doporučení Státního zdravotního ústavu v Praze a MŠMT pro vedení školy při nákupu školního nábytku: Zásady pro výběr a užívání ergonomicky vhodného nábytku. [online] [cit. 2013–03–03].

Dostupné z: http://www.szu.cz/…ek_jan10.pdf

6. Gavora P (2005). Učitel a žáci v komunikaci. 1. vyd. Brno: Paido, 165 s. ISBN 80–7315–104–9.

7. Hájková V (2005). Integrativní pedagogika. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 124 s. ISBN 80–86856–05–4.

8. Hála B (2009). Interiér: tvorba obytného prostoru. 1. vyd. Praha: Grada, 149 s. ISBN 978–80–247–3216–9.

9. Kameníková V (2013). Metodika hodnocení sedacího nábytku pro veřejný interiér. Brno. [online] [cit. 2013–09–17]. Dizertační práce. Mendelova univerzita v Brně, 160 s.

10. Kebza V et al. (1998). Zdravý životní styl. 1. vyd. Jihlava: Idea. 1 sv. (nestránkováno).

11. Lang G, Berberichová Ch (1998). Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 28 s.

12. Mareš J, Křivohlavý J (1995). Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 210 s. ISBN 80–210–1070–3.

13. Mühlpachr P (2003). Fenomén integrace v kontextu koncepce Vzdělávání světa. In: Vítková M (ed.). Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 248 s. ISBN 80–86633–22–5.

14. N árodní rada osob se zdravotním postižením ČR (2010). Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Přeložili Pfeiffer J, Švestková O. Praha: Grada Publishing, 278 s. ISBN 978–80–247–1587–2.

15. Průcha J (2009). Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 481 s. ISBN 9788073675035.

16. Skalková J (2007). Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 322 s. ISBN 80–24718–21–9.

17. Suchý J (1970). Biologie dítěte pro pedagogické fakulty. 2. přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 185 s.

18. Usnesení vlády České republiky č. 1046 (2002). Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR – Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2002 [online] [cit. 2012–12–01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/…vlady-c-1046

19. V ignerová J, Riedlová J, Bláha P, Kobzová J, Krejčovský L, Brabec M, Hrušková M (2006). 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001, Česká republika: Souhrnné výsledky. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 236 s. ISBN 80–86561–30–5.

20. Wiener P (2006). Praktická výchova zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 71 s. ISBN 80–239–6773–8.

21. Z ach M (2013). Metodika hodnocení školního nábytku pro české děti s pohybovým omezením. Brno. [online] [cit. 2013–09–06]. Dizertační práce. Mendelova univerzita v Brně, 183 s.

22. Z ákon č. 561/2004 ze dne 2. září 2008, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky, 2008, částka 103, s. 4826–4904. Dostupné z: http://www.msmt.cz/…-561-2004-sb. 80.pdf