Kyberšikana jako jedna z forem sociálněpatologických jevů

Cyberbullying as a form of sociopathic phenomena

Veronika Królová
Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, Pardubice

Korespondenční autor: Veronika Królová (veronikakrolova@centrum.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:28. 8. 2013
Accepted: 7. 11. 2013
Published online: 20. 12. 2013

Summary

The aim of this paper is to spread the problems of cyberbullying into general awareness and to draw attention to danger associated with it. Nowadays, cyberbullying is due to rapid development of communication and information technologies very current topic. In the article the term is defined and the problem of this phenomenon is established. According to research on the territory of the Czech Republic more than half of primary and secondary school pupils met cyberbullying, which is really alarming figure. The comparison with the situation in the United States of America is also interesting. Unlike traditional bullying, cyberbullying acquires further marks typical for cyberspace, as e.g. anonymity, unlimited audience, independence of time and place, independence of physical and social character of the attacker or the victim. Cyberbullying can be responsible for the consequences as psychic problems that can even result in suicide as it is reported in several cases from the Czech Republic and from abroad. One of the most important tools to suppress the incidence of cyberbullying is prevention. Therefore, the Ministry of Education, Youth and Sports published methodological directions which should restrict the problems of cyberbullying and possibly help with the solution. Unfortunately, legislative measures against cyberbullying are still only indirect.

Keywords: cyberbullying – prevention – information and communication technologies – internet – anonymity

Souhrn

Cílem tohoto příspěvku je rozšířit problematiku kyberšikany do všeobecného povědomí a upozornit tak na nebezpečí, která jsou s ní spojena. Kyberšikana je v současné době s ohledem na rychlý rozvoj komunikačních a informačních technologií velmi aktuálním tématem. V článku je definován pojem a nastolena problematika tohoto fenoménu. Dle výzkumů se na území České republiky s kyberšikanou setkala více než polovina žáků základních a středních škol, což je skutečně alarmující údaj. Zajímavé je i srovnání se situací ve Spojených státech amerických. Na rozdíl od klasické šikany získává kyberšikana další znaky typické pro kyberprostor, jako jsou například anonymita, neomezené publikum, nezávislost na čase a místě a nezávislost na fyzické a sociální povaze útočníka či oběti. Následky, které může mít kyberšikana na svědomí, jsou psychické problémy, jež mohou vyústit až v sebevraždu, jak je uvedeno v několika kauzách z České republiky i ze zahraničí. Jedním z nejdůležitějších nástrojů k potlačení výskytu kyberšikany je prevence. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo za tímto účelem metodický pokyn, který by měl problém kyberšikany omezit a případně pomoci při jeho řešení. Legislativní opatření proti kyberšikaně jsou zatím bohužel jen nepřímá.

Klíčová slova: kyberšikana – prevence – informační a komunikační technologie – internet – anonymita

Literatura

  1. Anna Halman (2013). [online]. [cit. 2013–08–15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/…/Anna_Halman
  2. Eckertová L, Dočekal D (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN 978–80–251–3804–5.
  3. Hinduja S, Patchin, JW (2009). Bullying Beyond the Schoolyard. Preventing and Responding to Cyberbullying. California: Corwin Press. ISBN 978–1–4129–6689–4.
  4. Kopecký K, Krejčí V (2010). Rizika virtuální komunikace (příručka pro učitele a rodiče). [online]. Olomouc: NET UNIVERSITY, s. r. o. ISBN 978–80–254–7866–0 [cit. 2013–08–14]. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/…m-studie-atd?…
  5. Kopecký K, Szotkowski R, Krejčí V (2012). Nebezpečí internetové komunikace III. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978–80–244–3088–1. [cit. 2013–08–14]. Dostupné z: http://www.e-bezpeci.cz/…-3-2011-2012
  6. Kowalski RM, Limber S, Agatson PW (2008). Cyber Bullying. Bullying in the Digital Age. UK: Blackwell Publishing. ISBN 978–1–4051–5992–0.
  7. Krejčí V (2010). Kyberšikana. Kybernetická šikana. [online] [cit. 2013–08–15]. ISBN 978–80–254–7791–5. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/…m-studie-atd?…
  8. Orieščiková H (2013). Šikana v špeciálnych základných školách. Prevence úrazů, otrav a násilí. 9/1: 15–27. ISSN 1804–7858.
  9. Patchin JW (2013). 2010. [online] [cit. 2013–11–04]. Dostupné z: http://cyberbullying.us/2010-data/
  10. Shariff S (2008). Cyber-Bullying: Issues and solutions for the school, the clasroom and the home. New York: Routledge. ISBN 978–0–415–42491–2.
  11. Shariff S (2009). Confronting Cyber-Bullying. What Schools Need to Know to Control Misconduct and Avoid Legal Consequences. New York: Cambridge University Press. ISBN 978–0–521–70079–5.
  12. S kyberšikanou má zkušenost více jak 51 % dětí (2013). [online] [cit. 2013–08–15]. Dostupné z: http://e-bezpeci. cz/index.php/veda-a-vyzkum/700-s-kybersikanou-ma-zkusenost-vice-jak-51-procent-deti
  13. Školáci šikanovali spolužáka, natáčeli si to na mobil (2008). [online] [cit. 2013–08–12]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/…/domaci.aspx?…
  14. Tvrdá šikana školačky z Tachovska zůstane bez trestu (2012). [online] [cit. 2013–08–12]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/…-trestu.html
  15. Vašutová M a kol. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978–80–7368–858–5.
  16. Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění (1964). [online] [cit. 2013–08–14]. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 19, s. 201–248. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/…iewFile.aspx?…
  17. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění (2000). [online] [cit. 2013–08–14]. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 32, s. 1521–1532. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/…ew-File.aspx?…