Breaking traditional boundaries between stationary and ambulatory medical care

Lukáš Janura
Charles University, Faculty of Social Sciences, Prague, Czech Republic

Korespondenční autor: Lukáš Janura (januralukas@gmail.com)

ISSN 1804-7181 (On-line)

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Submitted:18. 3. 2018
Accepted: 18. 6. 2018
Published online: 30. 6. 2018

Summary

In the search for efficiency, new forms of health care have been introduced in the last two decades in Germany. Consecutive governments have set different reform criteria for a successful development of community health centres1, bordering the ambulatory and stationary systems. Since their efficiency is not well documented, policy makers should be asking: Are community health centres worth further development or is it a redundant regulation driven predominantly by nostalgia? This study combines overall analysis of the reform’s outcomes based on political science methods with an examination of public survey results. Findings suggest that all criteria have not been met, and there have been some unexpected results. Different stakeholders benefited from the centres’ introduction. However, it also produced an additional administrative burden and uncertainty for stationed practitioners.

Keywords: ambulatory health care; community health centres; Germany; physicians; health care in GDR

Literatura

1. Ärzteblatt.de (2014). Integrierte Versorgung: Hoffnung und Enttäuschung liegen nah beieinander.[on­line] [cit. 2017–09–02]. Available from: https://www.aerzteblatt.de/…chten/59168/ Integrierte-Versorgung-Hoffnung-und-Enttaeuschung-liegen-nah-beieinander

2. Ärztezeitung (2002). Hausarzt: Mein Chef ist eine GmbH. 10 June.

3. Bandelow N (1998). Gesundheitspolitik. Der Staat in der Hand einzelner Interessengruppen? Probleme, Erklärungen, Reformen. Opladen. 4. Bastian H, Kaiser T, Matschewsky S (2005). Förderung allgemeiner Gesundheits- und Wissenschaftsken­ntnisse mittels Bürger- und Patienteninfor­mation: Die Rolle des IQWiG. Zeitschrift fur Arztliche Fortbildung und Qualitätssicherung. 99/6: 379–385.

5. Blöß T, Rabatta S (2003). Medizinische Versorgungszentren: Alte Idee mit neuem Namen. Deutsches Ärzteblatt. 100/34–35: 2194–2196.

6. BMVZ – Bundesverband Medizinische Versorgungszentren (2017). Gesundheitszentren – Integrierte Versorgung e.V. Gesundheitszentren. [online] [cit. 2017–09–21]. Available from: http://www.bmvz. de/wissenswer­tes/mvz-information/ge­sundheitszentren/

7. Busse R (2006). Methoden der Versorgunsfor­schung. In: Hey M, Maschewsky-Schneider U. Kursbuch Versorgungsfor­schung. Berlin.

8. CDU, CSU, FDP (2009). Wachstum. Bildung. Zusammenhalt. Der Koalitionsvertrag zwischen CDU, CSU und FDP. [online] [cit. 2017–05–12]. Available from: https://www.csu.de/…n/_migrated/ csucontent/091026_ko­alitionsvertrag­.pdf

9. Ciliberto F, Dranove D (2006). The effect of physician-hospital affiliations on hospital prices in California. Journal of Health Economics. 25/1: 29–38.

10. CJEU Decision from 16 March 2004 – verb. Rs. C-264/01.

11. Cuellar A, Gertler P (2006). Strategic integration of hospitals and physicians, Journal of Health Economics. 25/1: 1–28.

12. Elling R (1986). The Struggle for Workers’ Health. A Study of Six Industrialized Countries. Baywood.

13. Harych H (1990). Zur Zukunft der Polikliniken und der ambulanten Versorgung in der DDR. In Thiele W (Hrsg.). Das Gesundheitswesen der DDR: Aufbruch oder Einbruch? Denkanstöβe für eine Neuordnung des Gesundheitswesens in einem deutschen Staat. Asgard.

14. Herder-Dorneich P, Wasem J (1986). Krankenhausökonomik zwischen Humanität und Wirtschaftlichkeit. Baden-Baden.

15. Kingreen T (2004). Wettbewerbsrechtliche Aspekte des Gesundheitsmo­dernisierungsge­setzes, Medizinrecht. 22/4: 188–197.

16. Knieps F, Amelung V (2010). Medizinische Versorgungszentren – Eine innovative und attraktive Antwort auf die Herausforderungen an die ambulante Versorgung. Gesundheits- und Sozialpolitik. 64/5: 17–21.

17. Knieps F, Reiners H (2015). Gesundheitsreformen in Deutschland. Geschichte – Intentionen – Kontroversen. Bern.

18. Köppl B (2015). Angestellte Ärzte. Lagebericht. BMVZ e.V. [online] [cit. 2017–03–01]. Available from: http://www.bmvz.de/…3_Koeppl.pdf

19. Köppl B, Müller S (2008). Nicht alle Erwartungen bestätigt. Deutsches Ärtzeblatt. 105/47: 2500– 2504.

20. Kreibich H (2009). 40 Jahre Gesundheitswesen der DDR – persönliche Betrachtungen mit dem Abstand von 20 Jahren. [online] [cit. 2017–03–01]. Available from: http://www.gbmev.de/archv/ Gesundheitswe­sen_der_DDR_Ko­lloquium60_Jah­re_DDR.htm

21. Lauterbach K, Lingen M, Schrappe M (2010). Gesundheitsöko­nomie, Management und Evidencebased Medicine. Handbuch für Praxis, Politik und Studium. Stuttgart.

22. Lauterbach K, Stock S, Brunner H (2009). Gesundheitsöko­nomie. Bern.

23. Miller R, Luft H (1997). Does managed care lead to better or worse quality of care? Health Affairs. 16/5: 7–25.

24. Nekola M, Ochrana F (2009). Economic Evaluation of Public Programs. Ekonomický časopis. 57/5: 458–474.

25. Noelle G, Jaskulla E, Sawicki P (2005). Aspekte zur Gesundheitsöko­nomischen Bewertung im Gesundheitssystem. Bundesgesundhe­itsblatt-Gesundheitsfor­schung-Gesundheitsschutz. 49/1: 28– 33.

26. Orlowski U (2004). Ziele des GKV-Modernisierun­gsgesetzes (GMG). Medizinrecht. 22/4: 202–206.

27. Renger F (2016). Structural comparison of Community Health Care Centres in Europe with special focus on Germany. Academy of Strategic Management Journal. 15/1: 41–47.

28. Rieser S (2014). Medizinische Versorgungszentren. Chancen für landliche Regionen. Deutsches Ärzteblatt. 111/22: 994–995.

29. Richter J (2001). Vom Auslaufmodell zur Alternative. Deutsches Ärzteblatt. 98/43: 2784–2788.

30. Rudolf-Virchow-Bund (1990). Gesundheitsreform in der DDR: Leitlinien des Rudolf-Virchow- Bundes. Virchow-Bund. 1/1.

31. Rundall T, Shortell S, Alexander J (2004). A theory of physician-hospital integration: contending institutional and market logics in the health care field. J Health Soc Behav. 45/Suppl.: 102–117.

32. Sachverständi­genrat für konzentrierte Aktion im Geundheitswesen (2003). Gutachten 2003. Finanzierung, Nutzerorientierung und Qualität. Band II: Qualität und Versorgungsstruk­turen. Berlin.

33. Sachverständi­genrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (1991). Jahresgutachten 1991. Das Gesundheitswesen im vereinten Deutschland. Baden-Baden.

34. Sachverständi­genrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2012). Sondergutachten 2012. Wettbewerb an der Schnittstelle zwischen ambulanter und stationärer Gesundheitsver­sorgung. [online] [cit. 2017–05–14]. Available from: http://dip21.bundestag.de/…/1710323.pdf

35. Sanderson I (2000). Evaluation in Complex Policy systems. Evaluation. 6/4: 433–454.

36. Statista (2017). Anzahl der Ärzte in Medizinischen Versorgungszentren (MVZ) in Deutschland in den Jahren von 2005 bis 2014. [online] [cit. 2017–05–15]. Available from: http://de.statista.com/statistik/ daten/studie/169329/um­frage/anzahl-der-aerzte-in-medizinischen-versorgungszentren-mvz-indeutschland/

37. Steiner A, Robinson R (1998). Managed Care: US Research Evidence and its Lessons for the NHS. Journal of Health Services Research & Policy. 3/3: 173–184.

38. Vogt G (1998). Ärztliche Selbstverwaltung im Wandel. Eine historische Dokumentation am Beispiel der Ärztekammer Nordrhein. Köln.

39. Wanek V, Elling R (1989). The Struggle for Worker’s Health (book review). Medical Anthropology Quarterly. New Series. 3/4.

40. Wasem J (1997). Vom staatlichen zum kassenärztlichen System. Eine Untersuchung des Transformation­sprozesses der ambulanten ärztlichen Versorgung in Ostdeutschland. Frankfurt/ Main.

41. Winter K (1948). Demokratisierung des Gesundheitswesens und Errichtung von Polikliniken. In: Wilk W (Hrsg.) Zur Frage der Polikliniken: Ein Diskussionsbeitrag. Probleme der Gesundheitspolitik, Heft 1. Potsdam.