ÚRAZY A OTRAVY DĚTÍ PŘI POBYTU V PŘÍRODĚ

CASES OF INJURIES AND POISONING IN CHILDREN DURING THEIR STAY IN THE OPEN AIR

Věra Soukupová1, Renata Švestková2
1Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra biologie; 2Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra speciální a sociální pedagogiky

Korespondenční autor: Věra Soukupová (soukup.vera@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:7. 8. 2007
Accepted: 2. 11. 2007
Published online: 17. 12. 2007

Summary

The comprehensive review presented here describes potential injuries of children of preschool and young school age in the course of their stay in the open air and considers their possible prevention. The target of the contribution is not frightening and warning off the field activities, but in contrast, supporting contacts with the countryside and information on injuries in the open air and on their prevention. The authors are specifically focused on poisoning and problems of contacts of children with animals. Risks are outlined except for injuries originating in sport activities under field conditions, which are not considered in the article. The countryside is situated into local conditions of the Czech Republic. The review is compiled from the point of view of more then 10-year practice of the authors – former pedagogic staff members of centres of ecological education, from the point of view of field environmental-educational stays with children in the countryside and based on topically available sources.

Keywords: countryside – injuries – poisoning – estranging from countryside – prevention – stay in open air

Souhrn

Souborný referát popisuje potencionální zranění dětí předškolního a mladšího školního věku při pobytu v přírodě a jejich možnou prevenci. Cílem příspěvku není zastrašovat či varovat před pobytem v přírodě a před činnostmi aktivitami v terénu, ale naopak podpořit kontakty s přírodou a informovat o úrazech v přírodě a jejich prevenci. Speciálně se autorky zabývají otravami a problematikou setkání dítěte s živočichem. Nastíněna jsou rizika s výjimkou úrazů vzniklých při sportovních aktivitách v terénu, jimiž se článek nezabývá. Příroda je situována do místních podmínek v České republice. Příspěvek je psán z pohledu více než desetileté praxe autorek – bývalých pedagogických pracovnic středisek ekologické výchovy, z pohledu terénních ekovýchovných pobytů s dětmi v přírodě a aktuálně dostupných zdrojů.

Klíčová slova: příroda – úrazy – otravy – odcizování přírodě – prevence – pobyt v přírodě

Literatura

  1. Cvečková, M., Kačenková, O.: Motivační a doplňkové materiály. Dětství bez úrazů, o.p.s. [on line]. [cit. 2007–10–10]. Dostupné z <http://www.detstvibezurazu.cz>
  2. Čapková, M., Toráčová, L.: Go proti úrazům aneb jak chránit své zdraví. České Budějovice: ZSF JU, 2006. ISBN 80–7040–912–6.
  3. Čapková, M. et al.: Venku číhá džungle aneb jak se chránit před úrazy. České Budějovice: ZSF JU, 2006. ISBN 80–7040–905–3
  4. Dětství bez úrazů, o.p.s.: informační leták [on line]. [cit. 2007–10–10]. Dostupné z http://www.detstvibezurazu.cz>
  5. Dětství bez úrazů, o.p.s.: Úrazy mají své následky. [on line]. [cit. 2007–10–10]. Dostupné z http://www.detstvibezurazu.cz>
  6. Dětství bez úrazů, o.p.s.: Úrazy mají své příčiny. [on line]. [cit. 2007–10–10]. Dostupné z http://www.detstvibezurazu.cz>
  7. Grau, J. et al.: Bobulovité, užitkové a léčivé rostliny. Praha: Ikar, 1996. ISBN 80–7176–369–1.
  8. Hrkal, J., Hanuš, R.: Zlatý fond her II. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80–7178–153–3.
  9. Kutý, J.: Bezpečnostní pravidla činností s dětmi a mládeží. Praha: Junák a SMOP ČSOP, 2002. ISBN 80–86109–90–9.
  10. Máchal, A.: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek a Lipka – Dům ekologické výchovy, 2000. ISBN 80–902954–0–1.
  11. Neuman, J.: Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80–7178–218–1.
  12. Neuman, J.: Turistika a sporty v přírodě. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80–7178–391–9.
  13. Novák, J.: Naše jedovaté rostliny. 1. vyd. Praha: Albatros, 1984. ISBN 13–703–84.
  14. Pávková, J. et al.: Pedagogika volného času. 3.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80–7178–711–6.
  15. Pelech, L.: Úrazy dětí. In: Dunovský, J. et al: Sociální pediatrie, vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80–7169–254–9 .
  16. Soukupová, V.: Výukový program HAD. 1. vyd. Prachatice: CEV Dřípatka, 1998. ISBN neuvedeno.
  17. Strejčková, E. et al.: Děti, aby byly a žily. 1. vyd. Praha: MŽP, 2005. ISBN 80–7212–382–3.
  18. Strejčková, E.: Milá maminko, milý tatínku. [on line]. [cit. 2007–10–10]. Dostupné z http://www.detiapriroda.cz>
  19. Toráčová, L. et al.: Prevence úrazů dětí od narození do předškolního věku. České Budějovice: ZSF JU, 2006. ISBN 80–7040–912–6.
  20. Velemínský, M.: 3×333 otázek pro dětského lékaře. 1. vyd. Praha: Triton, 2002. ISBN 80–7254–290–7.
  21. Zapletal, M.: Hry v přírodě. Velká encyklopedie her I. 1. vyd. Praha: Olympia, 1985. ISBN 27–017–85.