TRENDY PREVENTIVNĚVÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V SOUČASNÉ ŠKOLE
TRENDS IN PREVENTIVE-EDUCATIONAL ACTIVITIES IN CONTEMPORARY SCHOOLS
Blahoslav Kraus, Václav Bělík
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, katedra sociální patologie a sociologie
Korespondenční autor: Blahoslav Kraus (Blahoslav.Kraus@uhk.cz)
ISSN 1804-7858 (On-line)
Full verze:
Submitted:25. 3. 2011
Accepted: 12. 5. 2011
Published online: 15. 6. 2011
Summary
The prevention of social risk behaviour is a new aspect of educational activities in schools. It brings a number of questions how to proceed in different life and educational situations. The contribution presented here offers views on trends characteristic for the contemporary pedagogic reality. These trends react to topical problems of the social coexistence, which are presently encountered. Thus, we newly meet ethical education as a school subject, deal with the curricular reform and search for ways of positive affecting of the frequently adverse social reality through educational activities. In the contribution, we particularly consider the non-specific prevention – particularly from the standpoint of schools, i.e. prevention in the “common” work of pedagogues.
Keywords: prevention – risk behaviour – social deviations – standards – education – school – social pedagogue
Souhrn
Prevence sociálně rizikového chování je novým aspektem školního výchovného působení. Nese v sobě řadu otázek, jak v různých životních a výchovných situacích postupovat. Uvedený příspěvek přináší pohled na trendy, kterými se dnešní pedagogická realita ubírá. Tyto trendy reagují na aktuální problémy společenského soužití, se kterými se potýkáme. Setkáváme se tak nově s etickou výchovou jako školním předmětem, zabýváme se kurikulární reformou a hledáme cesty, jak často nepříznivou společenskou realitu pozitivně usměrňovat výchovným působením. V příspěvku se zabýváme především prevencí nespecifickou – speciálně jejím školním pohledem, tj. prevencí v „běžné“ práci pedagogů.
Klíčová slova: prevence – rizikové chování – sociální deviace – normy – výchova – škola – sociální pedagog
Literatura
1. Bělík, V.: Problematika sociálních deviací v pregraduální přípravě učitelů. Olomouc, 2007, 150 s. UP v Olomouci. Nepublikovaná dizertační práce.
2. Grecmanová, H., Urbanovská, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek školního vzdělávacího programu. Olomouc: Hanex, 2007, 180 s. ISBN 80–85783–73–8.
3. Komenda, S.: Výchova k životnímu prospěchu anebo k prospěšnému životu. Pedagogická orientace, 1994, č. 11, s. 36–39.
4. Kraus, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, 210 s. ISBN 978–80–7367–383–3.
5. Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 161 s. ISBN 978–80–7041–699–2.
6. Lickona, T.: Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books, 1992, 190 s.
7. Ondrejkovič, P.: Sociálna patológia. 1. vyd. Bratislava: VEDA, 2000, 545 s. ISBN 80–224–0616–3.
8. Večerka, K.: Prevence jako stav ducha. In.: Vybrané problémy sociální patologie. Sborník příspěvků ze semináře sekce sociální patologie MČSS, Šlovice, 2005. Praha: MČSS, 2005, 155 s. ISBN 80–903541–1–4.
9. Walterová, E.: Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodníperspektivě. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 185 s. ISBN 80–2010–0846–6.