Vliv rehabilitačního pobytu na letním táboře pro děti trpící enurézou a enkoprézou
The effect of a rehabilitation stay at the summer camp for children suffering from enuresis and encopresis
Alena Sitárová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
Korespondenční autor: Mgr. Alena Sitárová, Ph.D. (alena.sitarova@gmail.com)
ISSN 1804-7858 (On-line)
Full verze:
Submitted:23. 3. 2013
Accepted: 15. 7. 2013
Published online: 30. 6. 2014
Summary
Although children suffering from enuresis (bedwetting) or encopresis (soiling) do not often just have “only a medical problem”, with the exception of physicians, no other expert takes care of them. At the same time, the psycho-social situation in most of bedwetting and “soiling” children is not favourable. The author dedicated this article to children with the above mentioned problems since 2002, through a rehabilitation stay at a Summer Camp (SC) for children suffering from enuresis and encopresis. The benefit of this stay is positively viewed by children themselves, their parents and professionals who work with these children. Therefore, the author dedicated her dissertation work to clarifying the influence and analysis of the above mentioned stay in connection with the problems associated with enuresis and encopresis. Another goal was to determine whether the stay influenced the problems in those children who participated only once. The following research methods were determined: interviews (technique of semi-controlled in-depth interview, technique of controlled interview), observation (technique of direct and hidden observation), analysis of documents (secondary data analysis) and methods in the frame of psychological examination. Based on the research it was discovered that the SC positively influenced the psycho-social condition of these children through increasing their self-confidence, self-esteem and self-concept. Although the organizers of the SC do not claim they can make both enuresis and encopresis disappear, the SC helps with these problems as well. Children are taught to follow a structured schedule and by keeping track of their frequency of bedwetting, were able to decrease it. At the same time, the SC is an important collective experience which contributes to the children being successfully socialized. An interesting outcome of this research was that the influence of the SC was observed also in children who participated only once. The most important areas in which the decline of the problems can take place and where the SC helps, were: respecting boundaries, rules and structure, the field of experience and the field of hygiene. But the SC is also an important social experience regarding contact with children, contact with adults and in the field of physical and psychic endurance.
Keywords: enuresis – encopresis – summer camp – social work
Souhrn
Přestože děti trpící enurézou (pomočováním) nebo enkoprézou (pokálením) nemají často „jen medicínský problém“, kromě lékařů s nimi většinou jiný odborník nepracuje. Přitom psychosociální situace u většiny pomočujících se a „pokakávajících se“ dětí není příznivá. Autorka se věnovala dětem s výše zmíněnými problémy od roku 2002 prostřednictvím rehabilitačního pobytu na Letním táboře pro děti trpící enurézou a enkoprézou (dále LT). Přínos tohoto pobytu pozitivně hodnotí samy děti, jejich rodiče i odborníci, kteří s dětmi pracují. Autorka se proto v rámci dizertační práce věnovala objasnění vlivu a analýze zmíněného pobytu v souvislosti s problémy spojenými s enurézou a enkoprézou. Dalším cílem bylo zjistit, zda má pobyt vliv na problémy i u těch dětí, které se jej zúčastnily pouze jednou. Stanoveny byly následující výzkumné metody: dotazování (technika polořízeného hloubkového rozhovoru, technika řízeného rozhovoru), pozorování (technika zúčastněného přímého i skrytého pozorování), analýza dokumentů (sekundární analýza dat) a metody v rámci psychologického vyšetření. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že LT pozitivně ovlivňuje psychosociální stav těchto dětí díky zvýšení jejich sebevědomí, sebehodnocení a sebepojetí. Přestože organizátoři LT primárně neusilují o vymizení enurézy nebo enkoprézy, LT pomáhá i s těmito problémy. Děti se naučily režimovým opatřením a na základě jejich dodržování došlo ke snížení frekvence pomočování. Zároveň je LT pro děti významnou kolektivní zkušeností, což přispívá k jejich úspěšné socializaci. Zajímavým výstupem výzkumu bylo, že vliv LT byl zaznamenán i u dětí, které se jej zúčastnily pouze jednou. Jako nejvýznamnější oblasti, prostřednictvím nichž může k ústupu problémů dojít a kde LT pomohl, se jevily: oblast dodržování hranic, pravidel a režimu, oblast prožívání a oblast hygieny. LT ale není bez významu ani v oblasti kontaktu s dětmi, kontaktu s dospělými a v oblasti fyzické a psychické odolnosti.
Klíčová slova: enuréza – enkopréza – letní tábor – sociální práce
Literatura
1. Bockschneiderová A (2009). Summer camp for children suffer from enuresis and encopresis. Journal of Health and Sciences Management and Public Health. ISSN 1512–0651.
2. Bockschneiderová A, Břízová B (2008). Enuresis, Encopresis and Summer Camps for Children. Journal of Health and Sciences Management and Public Health. 9/1: 30–40. ISSN 1512–0651.
3. Dvořáček J (2000). Urologie praktického lékaře. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 316 s. ISBN 80–85866–52–8.
4. Gut J, Kolská M (2006). Enuréza a poruchy mikce. In Dětská neurologie – Edice Trendy soudobé pediatrie, svazek 5. 1. vyd. Praha: Galén, kap. 7, s. 169–194. ISBN 80–7262–378–8.
5. Klečková R (2008). Sociální situace u dětí trpících enurézou. České Budějovice, 82 s. Diplomová práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity, katedra supervize a odborné praxe. Vedoucí diplomové práce Alena Bockschneiderová.
6. Mazehóová Y (2008). Charakteristika dětí zúčastněných letního tábora pro děti trpící enurézou, enkoprézou a inkontinencí na základě psychologického vyšetření s použitím arteterapeutických metod. Závěrečná zpráva k projektu MZ ČR z programu Vyrovnání příležitostí pro občany se zdravotním postižením s názvem Letní tábor pro děti trpící enurézou a enkoprézou.
7. Plodková B (2004). Enuréza a letní tábory pro děti. Pediatrie pro praxi. 5/2: 35–36. ISSN 1213–0494.
8. Šmakal O, Flögelová H (2006). Diagnostika a léčba dítěte s pomočováním v ambulanci PLDD. Pediatrie pro praxi. 7/5: 247–249. ISSN 1213–0494.
9. V ágnerová M (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 170 s. ISBN 80–7184–488–8.
10. V ágnerová M (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 872 s. ISBN 80–7178–802–3.
11. V ágnerová M (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 467 s. ISBN 80–246–0956–8.
12. V okurka M, Hugo J (2004). Praktický slovník medicíny. 7. vyd. Praha: Maxdorf, 490 s. ISBN 80–7345–009–7.