Kyberšikana na středních školách v Jihočeském kraji
Cyberbullying at secondary schools in the South Bohemia region
Veronika Królová1, Martin Šimák2,3, Alena Kajanová3
1Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, Pardubice
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2katedra právních oborů,
řízení a ekonomiky, 3katedra sociální práce
Korespondenční autor: Veronika Królová (veronikakrolova@centrum.cz)
ISSN 1804-7858 (On-line)
Full verze:
Submitted:11. 4. 2014
Accepted: 5. 6. 2014
Published online: 31. 12. 2014
Summary
Cyberbullying is currently becoming ever more topical and more and more attention is being dedicated to this issue. This article deals with the incidences of cyberbullying at secondary schools in the South Bohemia region. The aim of the research was to document this phenomenon, namely its general increase among students, and to make a comparison of the incidences according to different types of schools and gender, and also to specify the circumstances. The critical data were obtained through a questionnaire survey. The questionnaire was distributed to secondary schools students in South Bohemia during the first half of 2013. A total 855 questionnaires were evaluated with 24% of the students attending grammar schools, 15% of students from vocational secondary schools completed with a vocational certificate and 61% of students from secondary schools with a completed certificate of secondary education. About 23% of students have been a victim of cyberbullying, and 17% of students admitted cyberbullying of the others. Most victims were students attending grammar schools. Most of the aggressors were students attending secondary schools with a completed vocational certificate. A comparison, according to gender, showed that girls were more victimized than boys, but boys were more likely to be the aggressors. The most common means, by which the students were harassed, were on chat and social networks. The most common reason for cyberbullying is amusement. More than half of victims were sometimes bullied by another student of the school they attended. This may indicate a link between cyberbullying and traditional bullying in the school environment.
Keywords: cyberbullying – secondary school – students – aggressor – victim
Souhrn
Kyberšikana je v současné době stále aktuálnějším tématem a věnuje se jí čím dál větší pozornost. Tento příspěvek se zabývá výskytem kyberšikany na středních školách v Jihočeském kraji. Cílem výzkumu bylo zmapovat tento jev, konkrétně jeho celkové rozšíření mezi žáky, srovnání výskytu podle jednotlivých typů škol a pohlaví a bližší určení okolností. Potřebná data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazník byl distribuován žákům středních škol v Jihočeském kraji v první polovině roku 2013. Vyhodnoceno bylo 855 dotazníků s 24% zastoupením žáků navštěvujících gymnázia, 15% zastoupením žáků ze středních škol zakončených výučním listem a 61% zastoupením žáků středních škol zakončených maturitním vysvědčením. Obětí kyberšikany se stalo přibližně 23 % žáků, kyberšikanování druhých přiznalo 17 % žáků. Nejvíce obětí je mezi žáky gymnázií, nejvíce agresorů pak mezi žáky středních škol zakončených výučním listem. Ze srovnání dle pohlaví vyplynulo, že se obětí kyberšikany stávají častěji dívky než chlapci, avšak mezi chlapci je větší zastoupení agresorů. Nejčastějšími prostředky, kterými byli žáci obtěžováni, jsou chat a sociální sítě a nejčastějším důvodem ke kyberšikaně je pobavení se. Více než polovina obětí byla někdy kyberšikanována jiným žákem školy, kterou navštěvují, což může svědčit o propojení kyberšikany s klasickou šikanou ve školním prostředí.
Klíčová slova: kyberšikana – střední škola – žáci – agresor – oběť
Literatura
1. Bauman S, Cross D, Walker J (2013). Principles of Cyberbullying Research. Definitions, Measures, and Methodology. New York: Routlege. ISBN 978–0–415–89749–5.
2. Černá A, Dědková L, Macháčková H, Ševčíková A, Šmahel D (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978–80–210–6374–7.
3. Eckertová L, Dočekal D (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN 978–80–251–3804–5.
4. Gabrielová J, Velemínský M (2013). Teórie detskej šikany. Prevence úrazů, otrav a násilí. 9/2: 156–166.
5. Hulanová L (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton. ISBN 978–80–7387–545–9.
6. Instant messaging (2014). [online] [cit. 2014–04–01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/…nt_messaging
7. Kopecký K, Krejčí V (2010). Rizika virtuální komunikace. Olomouc: NET UNIVER SITY, s. r. o. ISBN 978–80–254–7866–0. [online] [cit. 2014–03–30]. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/…m-studie-atd?…
8. Krejčí V (2010). Kyberšikana. Kybernetická šikana. ISBN 978–80–254–7791–5. [online] [cit. 2014–03–31]. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/…m-studie-atd?…
9. Livingstone S et al. (2012). EU kids online II : final report 2011. London, UK: EU Kids Online, London School of Economics and Political Science (LSE). [online] [cit. 2014–04–04]. Dostupné z: http://eprints.lse.ac.uk/39351/
10. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (2013). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. [online] [cit. 2014–04–04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/30376_2_1/
11. Reichel J (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. Sociologie. ISBN 978–80–247–3006–6.
12. Rogers V (2011). Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. ISBN 978–80–7367–984–2.
13. SMS (2014). [online] [cit. 2014–04–01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/SMS
14. Sociální síť (2014). [online] [cit. 2014–04–01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/…%C3%AD%C5%A5
15. Szotkowski R, Kopecký K, Krejčí V (2013). Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978–80–244–3912–9 [online] [cit. 2014–04–04]. Dostupné z: http://e-bezpeci.cz/…iv-2012-2013
16. Vágnerová K a kol. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Praha: Portál. ISBN 978–80–7367–611–7.
17. Vašutová M a kol. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978–80–7368–858–5.
18. Willard NE. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the Challenge of Online Social Aggression, Threats, and Distress. Champaign: Research Press. ISBN 978–0–87822–537–8.