Vliv simulované náhle vzniklé nedoslýchavosti u studentů vysoké školy na komunikaci a psychiku

Impact of simulated suddenly raised hearing loss on communication and psychic in university students

Jan Mejzlík1,, 2, Kristina Měřinská2
1Pardubická krajská nemocnice, a. s., Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, Pardubice 2Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice

Korespondenční autor: Jan Mejzlík (jan.mejzlik@nemocnice-pardubice.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Submitted:1. 11. 2013
Accepted: 5. 12. 2013
Published online: 20. 12. 2013

Summary

The cause of suddenly raised hearing loss can be different, e.g. an explosion near a person, a slap led over the ear, sudden exposure to excessive noise etc. Mentioned state causes lots of difficulties to the casualty. They depend mainly on the range of hearing loss and on the fact whether only one ear is afflicted or whether the raised hearing loss is two-sided. In order to evaluate these difficulties, the authors created a model situation when in 30 university students was evaluated the hearing impairment during two-sided closure of external auditory canals for 8 hours with protective foam earplug 3M EAR Classic. Before the experiment and during its course the hearing was examined by tone and speech audiometry on the device Siemens SD 270. At the same time students filled in the questionnaire containing 16 questions focused mainly on subjective problems resulting from reduced hearing, especially on psychic and communication problems and localization of sounds in the surroundings. The form was deduced from the English original Hearing Handicap Inventory for Adults and was adjusted for model situation. The results confirmed that in sudden two-sided hearing disorder with average loss of air conduction 50dB an important deterioration of communication happened due to a reduced ability to understand other people. Impaired localization of sounds coming from the surroundings, reduction of the ability to concentrate on learning, unwillingness to mental activity, attempts to put off assigned tasks for the period after finishing the experiment and feelings of personal uncertainty in decision appeared. Students did not experienced incomprehension from the side of normally hearing people and most of them stated that gradually they had found the possibilities to compensate mentioned difficulties.

Keywords: sudden hearing loss – communication disorders – orientation disorders – psychic problems

Souhrn

Příčiny akutně vzniklé nedoslýchavostí bývají různé, například výbuch v blízkosti člověka, políček vedený přes ucho, náhlá expozice nadměrným hlukem apod. Uvedený stav způsobuje nemocnému řadu obtíží, které jsou závislé především na velikosti sluchových ztrát a na skutečnosti, zda je postiženo pouze jedno ucho nebo zda je vzniklá nedoslýchavost oboustranná. Za účelem vyhodnocení těchto obtíží vytvořili autoři modelovou situaci, při které byl u 30 studentů vysoké školy hodnocen vliv zhoršení sluchu při oboustranném uzávěru zevních zvukovodů po dobu 8 hodin chrániči sluchu z pěnové hmoty 3M EAR Classic. Před experimentem a v jeho průběhu byl vyšetřen sluch tónovou a slovní audiometrií na přístroji Siemens SD 270. Současně byl studenty vyplněn dotazník s 16 otázkami zaměřenými především na subjektivní obtíže pramenící ze sníženého sluchu, zvláště pak na psychické a komunikační obtíže a lokalizaci zvuků v okolí. Formulář byl odvozen z anglického originálu Hearing Handicap Inventory for Adults a upraven pro modelovanou situaci. Výsledky potvrdily, že při náhlé oboustranné poruše sluchu s průměrnými ztrátami vzdušného vedení 50 dB docházelo v prvních hodinách k významnému zhoršení komunikace v důsledku snížené schopnosti porozumět ostatním a zhoršené lokalizaci zvuků přicházejících z okolí, ke snížení schopnosti koncentrace na učení a neochotě k duševní činnosti, ke snaze odkládat zadané úkoly na dobu po ukončení pokusu a k pocitům osobní nejistoty při rozhodování. Studenti nepociťovali nepochopení ze strany normálně slyšících osob a většina uvedla, že postupně nacházela možnosti uvedené obtíže kompenzovat.

Klíčová slova: náhlá ztráta sluchu – poruchy komunikace – poruchy orientace – psychické problémy

Literatura

  1. Acar B, Yurekli MF, Babademez MA, Karabulut H, Karasen RM (2011). Effects of hearing aids on cognitive functions and depressive signs in elderly people. Archives of Gerontology and Geriatrics. 52/3: 250–252.
  2. Blanař V, Mejzlík J (2014). Česká verze dotazníku Hearing Handicap Inventory for Adults. Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/ (v tisku).
  3. Blood IM, Blood GW (1999). Effects of acknowledging a hearing loss on social interactions. Journal of Communication Disorders. 32/2: 109–120.
  4. Convertino CM, Marschark M, Sapere P, Sarchet T, Zupan M (2009). Predicting academic success among deaf college students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 14/3: 324–343.
  5. Chen J, Liang J, Ou J, Cai W (2013). Mental health in adults with sudden sensorineural hearing loss: An assessment of depressive symptoms and its correlates. Journal of Psychosomatic Research. 75/1: 72–74.
  6. L amparter U, Schmidt HU (1994). Psychosomatic medicine and otorhinolaryn­gology. Psychotherapy and Psychosomatics. 61/1–2: 25–40.
  7. Měřínská K (2013). Komunikační problémy vysokoškolských studentů při uměle navozené náhlé poruše sluchu. Diplomová práce, Univerzita Pardubice, 100 s.
  8. N ewman CW, Weinstein BE, Jacobson GP (1990). The hearing handicap inventory for adults: Psychometric adequacy and audiometric correlates. Ear and Hearing. 11/6: 430–433.
  9. Pellant A, Michálek R, Mejzlík J, Mejzlíková E (2013). Hluchoslepota ze zdravotně-sociálního a legislativního pohledu. Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/. 62/3: 111–116.
  10. Pilotti M, Balota DA, Sommers M, Khurshid A (2000). Auditory habituation in young and older adults: The verbal transformation effect. Psychology and Aging. 15/2: 313–322.
  11. Savelsbergh GJP, Netelenbos JB, Whiting HTA (1991). Auditory perception and the control of spatially coordinated action of deaf and hearing children. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 32/3: 489–500.
  12. Schifferstein HN, Desmet PM (2007). The effects of sensory impairments on product experience and personal well-being. Ergonomics. 50/12: 2026–2048.
  13. Simpson BD, Bolia RS, McKinley RL, Brungart DS (2005). The impact of hearing protection on sound localization and orienting behavior. Human Factors. 47/1: 188–198.
  14. Stachler RJ, Chandrasekhar SS, Archer SM, Rosenfeld, RM, Schwartz SR, Barrs DM, Brown SR, Fife TD, Ford P, Ganiats TG, Hollingsworth DB, Lewandowski CA et al. (2012). Clinical practice guideline: sudden hearing loss. Otolaryngol Head Neck Surg. 146/3(Suppl.): 1–35.
  15. Tamir S, Adelman C, Weinberger JM, Sohmer H (2010). Uniform comparison of several drugs which provide protection from noise induced hearing loss. Journal of Occupational Medicine and Toxicology. 5: 26.
  16. V alvoda J (2007). Nedoslýchavost. Med. Pro Prax. 4/12: 514–518.
  17. WHO (1991). Report of the Informal Working Group On Prevention Of Deafness And Hearing Impairment Programme Planning. Geneva.