VLIV ZAVEDENÍ PŘEDNOSTI CHODCŮ NA PŘECHODECH PRO CHODCE NA VZNIK JEJICH SMRTELNÝCH ÚRAZŮ A ZRANĚNÍ PŘI DOPRAVNÍCH NEHODÁCH S ŘIDIČI VOZIDEL

INFLUENCE OF INTRODUCTION OF PEDESTRIAN PRIORITY ON PEDESTRIAN CROSSINGS ON OCCURRENCE OF THEIR FATAL INJURIES IN ROAD ACCIDENTS WITH CAR DRIVERS

Martin Čapek
Policie České republiky

Korespondenční autor: Martin Čapek (a.mates@seznam.cz)

ISSN 1804-7858 (On-line)

Full verze:
Full version

Published online: 24. 6. 2005

Summary

The target of the study is to carry out the comparison of the risk of fatal injuries and injuries sustained by pedestrians on pedestrian crossings after the validation of the law No. 361/2000 Code, i.e. the introduction of the pedestrian priority on pedestrian crossings against drivers of cars in the Czech Republic.

The risk of injuries and fatal injuries to pedestrians on pedestrian crossing in road accidents is severalfold higher after the introduction of their priority against car drivers than before the introduction of the pedestrian priority.

The data used in this study are based on exact police statistics mapping pedestrian accidents on pedestrian crossings with car drivers and recording deaths and types of pedestrian injuries. The work follows the number of injuries on crossings in the year 2000, i.e. in the period before the introduction of pedestrian priority, and in the years 2001 and 2002, i.e. in the period after the introduction of pedestrian priority against car drivers.

The results show an actually increased number of fatal injuries on pedestrian crossings after the validation of the law No. 361/2000 Code. However, according to foreign experience, it is a temporary increase and the number of accidents and injuries will drop rapidly in next years.

Keywords: Security - pedestrian - priority - injury - crossing - communication - law

Souhrn

Cílem studie je provést komparaci rizika smrtelných úrazů a zranění chodců na přechodech pro chodce po uvedení do praxe zákona č. 361/2000 Sb., tj. zavedení jejich přednosti na přechodech pro chodce s dobou před zavedením přednosti chodců na přechodech pro chodce před řidiči vozidel v ČR.

Riziko zranění a smrtelných úrazů chodců na přechodech pro chodce je po zavedení jejich přednosti před řidiči vozidel při dopravních nehodách několikanásobně vyšší než před zavedením přednosti chodců.

Údaje, jež jsou využity v této studii, vycházejí z přesných policejních statistik, které mapují nehody chodců na přechodech pro chodce s řidiči vozidel a zaznamenávají úmrtí a druhy zranění chodců. V práci je sledován počet úrazů na přechodech v roce 2000, tedy v období ještě před zavedením přednosti chodců a v období let 2001 a 2002, tedy v období po zavedení přednosti chodců na přechodech pro chodce před řidiči vozidel.

Výsledky prokazují skutečně zvýšený počet smrtelných úrazů na přechodech po zavedení do praxe zákona č. 361/2000 Sb. Podle zahraničních zkušeností se však jedná o situaci přechodnou a lze předpokládat, že v dalších letech dojde k prudkému poklesu počtu nehod i úrazů.

Klíčová slova: bezpečnost - chodec - přednost - zranění - přechod - komunikace - zákon

Literatura

  1. Hořín, J.: Zajišťování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v mezinárodních orgánech a institucích a v některých vyspělých evropských státech
  2. http//:www win.aa statistiky nehody zprávy test sestavy p4122022txt 5. 5. 2003
  3. http://www. cdv.cz text oblasti bsp zajbezpr. htm 5. 5. 2003
  4. Komise Evropských společenství, Bílá kniha – Evropská dopravní politika pro rok 2010 10. 5. 2003
  5. Rokytová, J.: Typologický katalog dopravních nehod, http: www cdv cz text oblasti bsp tkdn htm 5. 5. 2003
  6. Skácal, L.: Rozbor nehodovosti států, http :www.cdv.cz text oblasti bsp hdnso htm 5. 5. 2003
  7. Zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích 5. 5. 2003