Sociální prostředí jako faktor ovlivňující použití tělesných trestů u dětí
Social environment as a factor influencing the use of corporal punishment in children
Lucie Kozlová, Alžběta Klímová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce
Korespondenční autor: Doc. Ing. Lucie Kozlová, Ph.D. (lkozlova@zsf.jcu.cz)
ISSN 1804-7858 (On-line)
Full verze:
Submitted:17. 1. 2014
Accepted: 18. 2. 2014
Published online: 30. 6. 2014
Summary
The contribution emphasizes factors influencing the choice of educational means for parents in pre-school children and particular attention is dedicated to the issue of the consequences of corporal punishment. The authors’ intention was to explore parental attitudes to the use of corporal punishment in education of pre-school children in the context of their age, education, gender, marital status, income group and their own experience from childhood on the base of strategy of quantitative research using a questionnaire survey. In the frame of the research, there were stated predictions concerning the choice of corporal punishment as an adequate educational means, the existence of links between education of parents, their own childhood experience and the use of corporal punishment of children. The observed data showed that most respondents consider corporal punishment an appropriate educational means and that the most significant factor influencing the philosophy of education and the choice of educational means result from their experience with corporal punishment in childhood. The results show that the education of children which is understood as a very personal matter by the society, may significantly impact the next generations of parents via transgenerational transmission of violence and impression of social patterns of behaviour.
Keywords: education – pre-school child – social environment – corporal punishment – family
Souhrn
Příspěvek akcentuje faktory ovlivňující volbu výchovných prostředků rodiči u dětí předškolního věku, přičemž pozornost je věnována i problematice důsledků tělesných trestů. Záměrem autorek bylo zmapovat na základě strategie kvantitativního výzkumu za použití dotazníkového šetření postoje rodičů k používání tělesných trestů při výchově předškoláků v kontextu jejich věku, vzdělání, pohlaví, rodinného stavu, příjmové skupiny a vlastní zkušenosti z dětství. V rámci výzkumu byly vysloveny predikce týkající se volby tělesného trestu jako adekvátního výchovného prostředku, existence souvislosti mezi vzděláním rodičů, vlastní zkušeností z dětství a použitím tělesných trestů u dětí. Zjištěná data prokázala, že většina respondentů považuje tělesný trest za přiměřený výchovný prostředek a že faktorem nejvýznamněji ovlivňujícím filozofii výchovy a výběr výchovných prostředků jsou zkušenosti s tělesným trestem z dětství. Z uvedených výsledků je patrné, že výchova dětí, která je většinou společnosti chápána jako velmi osobní záležitost, může v důsledku transgeneračního přenosu násilí a imprese sociálních vzorců chování významně ovlivňovat další generace rodičů.
Klíčová slova: výchova – dítě předškolního věku – sociální prostředí – tělesný trest – rodina
Literatura
1. Australia Concerns a Survey of Parents in Queensland (2008). Attitudes and prevalence of child corporal punishment. [online] [cit. 2013–03–25]. Dostupné z: http://www.endcorporalpunishment.org/ pages /frame.html>
2. Buss A, Plomin H (1995). A Temperament Theory of Personality Development. New York: Wiley. 256 s. ISBN 0–471–12649–7.
3. Čáp J (1990). Psychologie mnohostranného vývoje člověka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 292 s. ISBN 80–04–22967–0.
4. Čáp J, Mareš J (2001). Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. 655 s. ISBN 80–7178–463-X.
5. E conomic and Social Research Council (2008). Attitudes and prevalence of child corporal punishment. [online] [cit. 2013–03–25]. Dostupné z: <http://www.oecd.org/…45583295.xls>
6. Gershoff E (2002). Corporal Punishment by Parents and Associated Child Behaviors and Experiences: A Meta-Analytic and Theoretical Review. Psychological Bulletin. 128/4: 539–579.
7. Gjuričová Š, Kocourková J, Koutek J (2000). Podoby násilí v rodině. 1. vyd. Praha: Vyšehrad. 104 s. ISBN 80–7021–416–3.
8. L acinová L, Škrdlíková P (2008). Dost dobří rodiče aneb drobné chyby ve výchově dovoleny. Praha: Portál. 160 s. ISBN:978–80–7367–442–7.
9. L ovasová L, Schmidová K (2006). Tělesné tresty. 1. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80–86991–75-X.
10. Matějček Z (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vyd. Praha: Portál. 144 s. ISBN 80–7178–085–5.
11. Matějček Z (2000). Po dobrém, nebo po zlém? 5. vyd. Praha: Portál. 109 s. ISBN 80–7178–486–9.
12. Matějček Z (2005). Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 184 s. ISBN 80–247–0870–1.
13. Secretariat Calculations Using Who Mortality Database (2009). Child death rates due to negligence, maltreatment or physical assault, children 0–19 years old, 2006–2008. [online] [cit. 2013–03–25]. Dostupné z: <http://www.oecd.org/…45583295.xls>
14. Straus MA, Stewart JH (1999). Corporal Punishment by American Parents: National Data on Prevalence, Chronicity, Severity, and Duration, in Relation to Child and Family Characteristics. Clinical Child and Family Psychology Review. 2/2: 55–70.
15. Ú řad vlády ČR (2009). Národní strategie prevence násilí na dětech v ČR na období 2008–2018. [online] [cit. 2013–03–20]. Dostupné z: <http://stopnasilinadetech.cz/…trategie.pdf>
16. Vágnerová M (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál. 528 s. ISBN 80–7178–308–0.
17. Vaníčková E (2004a). Stop tělesným trestům. 1. vyd. Praha: Česká společnost na ochranu dětí. ISBN 80–239–3442–2.
18. Vaníčková E (2004b). Tělesné tresty dětí. Definice – popis – následky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 116 s. ISBN 80–247–0814–0.
19. Vaníčková E, Hadj-Moussová Z, Provazníková H (1995). Násilí v rodině. 1. vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. 80 s. ISBN 80–85529–17–3.
20. Violencestudy Gewalt Gegen Kinder (2010). Versteckte Gewalt-Allgegenwärtig. [online] [cit. 2013–03–30]. Dostupné z: <http://www.violencestudy.org/…-Gewalt.html>